ენტონი ბერჯესის დისტოპიური რომანი „მექანიკური ფორთოხალი“

ავტორები

  • კობა წურწუმია სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.20

საკვანძო სიტყვები:

ენტონი ბერჯესი, „მექანიკური ფორთოხალი“, დისტოპიური რომანი, ავტორიტარული რეჟიმი, კლასიკური მუსიკა, სიკეთისა და ბოროტების საკითხი

ანოტაცია

ენტონი ბერჯესი XX  საუკუნის გამორჩეული სტილისა და ხე­დ­ვის ბრიტანელი მწერალია. შინაარსობრივად  მწერლის რომანების დიდი ნაწილი ძალადობას, პიროვნებისა და საზოგადოების დაპირისპირებას ეძღვნ­ე­ბა. მწერალი ლიტერატურის ისტორიაში  შევიდა როგორც  ფსიქოლოგიური  და ინტელექტუალური რომანების ავტორი. ბერჯესის წერის სტილმა იმთავითვე მიიქცია ფართო მკითხველი საზოგადოების ყურადღება. ევროპელ და ამე­რი­კელ კრიტიკოსებს „მექანიკური ფორთოხალის“ მიმართ არაერთგვაროვანი შეფასება ჰქონდათ.

            არაჯანსაღი გარემო, ომი, სოციალური სიდუხჭირე, ღმერთის არსებობაში დაეჭვება, ცრუ ფასეულობების მიღება იწვევს პიროვნების „ავადმყოფური სი-მა­ხინჯეებისაკენ“ ლტოლვას. სად არის საძიებელი ალეკსის სულიერი ტრავ­მე­ბის სათავე? „აწმყოს განადგურებამ“ ხომ არ წარმოშვა ალეკსის სულიერი „მ­ე­ტა­სტაზები“? იქნებ, მომავლის განჭვრეტაშია ადამიანის უბედურების მიზეზი და ეგზისტენციალური შიშების სათავე? საზოგადოების მიმართ ნდობის და­კა­რ­გვას მოსდევს გაუცხოება, გულგრილობა, უპასუხისმგებლობა, ძალადობა, ფსი­­ქიკური სიგიჟეები. ვფიქრობთ, რომ ალეკსი „ნგრევის ეპოქის“ მსხვერპლია. მეამბოხე თინეიჯერი თანდათან საზოგადოებას უბრუნდება, სიკეთისა და ბო­რო­ტების გააზრებას იწყებს. ამაში  მას კლასიკური მუსიკა - ბეთჰოვენის „დიადი მეცხრე“ ეხმარება. ალეკსი ავტორიტარული რეჟიმის მსხვერპლია. უსულგულო მთავრობამ მას ყველაზე ძვირფასი თავისუფლება, მუსიკისა და ხელოვნების სიყვარული  წაართვა.

         წარმოდგენილ სტატიას გასდევს დისკურსიული აზროვნება, ანა­ლი­ტი­კუ­რი, კონოტაციური ძიებანი, კრიტიკული ანალიზი, მედიტაციები, აზრის მრავა­ლ­პლანიანობა, შეპირისპირების მეთოდი.  

წყაროები

არისტოტელე (1979) არისტოტელე, პოეტიკა, წინასიტყვაობა, თარგმანი და კომენტარები ს. დანელიასი, თბილისი;

ალიგიერი (2012) დ. ალიგიერი, ღვთაებრივი კომედია, თარგმანი და განმარტებანი კ. გამსახურდიასი, თბილისი;

ბერჯესი (2014) ე. ბერჯესი, მექანიკური ფორთოხალი, თარგმანი გ. ჭუმბურიძის, თბილისი;

ბოჭორიშვილი (1991) ა. ბოჭორიშვილი, თხზულებები ხუთ ტომად, ტომი I, თბილისი;

ბოჭორიშვილი (1980) ა. ბოჭორიშვილი, რას ამბობენ ფილოსოფოსები ადამიანის არსის შესახებ, თბილისი;

იუნგი (2014): კ. გ. იუნგი, თანამედროვე ადამიანის სულიერი პრობლემა, კარენ ჰორნი, კულტურა და ნევროზი, ერიხ ფრომი, ვართ კი ნორმალურები? თარგმანი ნ. კუჭუხიძის, ქუთაისი;

კაპანელი (1937) კ. კაპანელი, მოცარტი, ბეთჰოვენი, ვაგნერი, სახელგამი, თბილისი;

ნიცშე (1989) ფ. ნიცშე, ესე იტყოდა ზარატუსტრა, თარგმანი ე. ტატიშვილის, „ფილოსოფიური ბიბლიოთეკა“, თბილისი;

პლატონი (2003) პლატონი, სახელმწიფო, თარგმანი ბ. ბრეგვაძის, თბილისი;

ლომბროზო (1908) ჩ. ლომბროზო, როგორ უყურებს ბოროტ-მოქმედებას ლომბროზო და მისი სკოლა, გაზეთი „ამირანი“, N101, 103, თბილისი;

უსლ (2005) უცხო სიტყვათა ლექსიკონი, შემდგენელი ს. თეზელიშვილი, თბილისი;

ფროიდი (2012) ზ. ფროიდი, კულტურით უკმაყოფილება, თარგმანი ა. პეტრიაშვილისა და გ. ხოშტარიასი, ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი, თბილისი;

შტაინერი (2014) რ. შტაინერი, ბოროტების წარმოშობა, „შუა საუკუნეების მისტერიათა ცენტრები“, თარგმანი ა. კვარაცხელიასი, თბილისი;

შოპენჰაუერი (2008) ა. შოპენჰაუერი, მუსიკის შესახებ, მშვენიერების მეტაფიზიკა, თარგმანი ვ. ფეიქრიშვილისა, თბილისი;

საფრანსკი (2015) რ. საფრანსკი, ბოროტება ანუ თავისუფლების დრამა, თარგმანი ანა კორძაია-სამადაშვილისა, ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი, თბილისი;

ჰოიზინგა (1985) ი. ჰოიზინგა, თამაშის, როგორც კულტურის მოვლენის, არსი და მნიშვნელობა, თარგმანი გ. ნოდიასი, ჟურნალი „საუნჯე“, N6. თბილისი;

Roger (2002): Lewis Roger, Anthony Burgess, Faber and Faber, New York;

Phillips (1999): Paul Phillips, The Music of Anthony Burgess, London;

Coale (1981): Samuel Coale, Anthony Burgess, New York.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-09-02

გამოცემა

სექცია

ენათმეცნიერება