ნაციონალური ნარატივი (აკა მორჩილაძის „obOle“)
DOI:
https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.29საკვანძო სიტყვები:
აკა მორჩილაძე, „ობოლე“, ნაციონალური ნარატივი,, მულტიპერსპექტიურობა, მეხსიერება, კლანურობა, ნაციონალურობაანოტაცია
ფრანგები ერთმანეთისაგან მიჯნავენ ისტორიასა და მეხსიერებას, პირველი წიგნებში ინახება, მეორე ცოცხალ ხსოვნას ემყარება. „ობოლეში“ ორივეა - ისტორიაცა და მეხსიერებაც. მთავარი პერსონაჟი - ირაკლი - ისე იხსენებს უძველეს ამბებს, როგორც მეხსიერების სალაროში შენახულს, გადახარშულ-გადამუშავებულს. ბავშვობიდან ნანახი და მოსმენილი ერთბაშად ამოტივტივდება მის გონებაში. ძველი საგვარეულო სახლი მოგონებების სკივრად იქცევა. მოქმედება დასავლეთ საქართველოში, ლეჩხუმში მიმ-დინარეობს, მურის ციხეც აქ არის და მაქსიმე აღმსარებლის საფლავიც. ლეჩხუმში ძალიან ძლიერია, ერთი მხრივ, სვანეთის, მეორე მხრივ კი, იმერეთის ზეგავლენა. ქართული ლიტერატურის რუკაზე კიდევ ერთი ტოპოსი, ლოკალი მოინიშნა, დამახასიათებელი მეტყველებითა და ხასიათებით, ყოფით, დეტალებით. მოქმედების ადგილი მკვეთრად ტოპონიმიზებული, დრო კი განსაზღვრულია.
მწერალი მულტიპერსპექტიულ თხრობას იყენებს, „ობოლეშიც“ ჭეშმარიტების ინდივიდუალურ, სუბიექტურ კონსტრუქციას გვთავაზობს, თუმცა, სხვა რომანებისაგან განსხვავებით, აქ მეტია განზოგადება, ვრცელი და ღრმა კონტექსტი.
ირაკლისა და მისი ძმის, ნიკას ერთგვარი „კონკურენცია“ მთელ ტექსტს გასდევს - ნიკა უფრო წარმატებულია, ამერიკაში ცხოვრობს, ფულიც მეტი აქვს, პაპისეულ მამულში ახალი სახლი აიშენა, თუმცა ეს მაინც კლანია (შოტლანდიურ არქეტიპში გვარი, მოდგმა). ირაკლის ყველა ნათესავი, რომელიც დაბაში ხვდება, სწორედ ამ კლანურ ერთიანობას განასახიერებს: შესაძლოა, ნაკლებად მყარს, ვიდრე ადრე, მაგრამ მაინც თვალშისაცემსა და მნიშვნელოვანს. სწორედ ამ თემას შემოაქვს ტექსტში სოციალური დისკურსი, რომელიც აკა მორჩილაძისთვის არ არის უცხო. პერსონაჟთა ამ ანსამბლში გამორჩეულია ბაბუცა მამიდა, სწორედ ის არის კერიის, ადათისა და სიყვარულის მცველი. ტიმოთეს მემკვიდრეების კლანურობა მხოლოდ ცოცხლებით არ შემოიფარგლება, მათი ერთიანობა მათ მიცვალებულებშია, მათი სასაფლაო უფრო ცოცხალია, ვიდრე ყველა სასაფლაო, ერთად აღებული. სწორედ ამგვარი დეტალების გამო ეწოდა წიგნს ნამდვილი ქართული ამბავი. ამასთან, ეს არის გასული საუკუნის 90 იანი წლების, როგორც თავად ავტორი უწოდებს, „სახალხო სროულობის“ ეპოქის, პოლიტიკური წიაღსვლების, მხედრიონელთა საქმეების შეულამაზებელი სურათი. „ქართველმა თუ წარსულის ამბები არ გადმოალაგა, დღევანდელისას რას ამბობს, ვერ გაუგებ“ - თავისივე სიტყვებს ამართლებს მწერალი. „ყოფითად, დიდი აღზნებისა და სადღეგრძელოების გარეშე“ მოყოლილი ამბების ოსტატია აკა მორჩილაძე.
კვლევის სიახლეც სწორედ ეს არის ერთიანად, კომპლექსურად, კომპოზიციურ-მხატვრული თვალსაზრისით რეფლექსირდეს ჩვენი ეპოქის გამორჩეული ავტორის გამორჩეული მხატვრული ტექსტი.
წყაროები
მორჩილაძე (2011) აკა მორჩილაძე, obOle, ბაკურ სულაკაურის გამომცემლობა, თბილისი;
მორჩილაძე (2021) აკა მორჩილაძე. ჩვენნაირად რომანებს მსოფლიოში არა-ვინ წერს, აკა მორჩილაძე 55 წლის იუბილეს აღნიშნავს, ინტერნეტ გამოცემა SPUTNIK საქართველო, 2021/10/11. sputnik-georgia.com › 202111-10 › aka-morcilaze-55.