ინკლუზიური განათლების მოდელები
DOI:
https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.35საკვანძო სიტყვები:
ინკლუზიური განათლება, მოსწავლე, ინდივიდუალური შესაძლებლობები, განათლების ხელმისაწვდომობაანოტაცია
ბოლო წლებში პოპულარობით სარგებლობს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლეთა ჩვეულებრივ სკოლებში ინკლუზია. სწავლების ინკლუზიური მიდგომის საფუძველში დევს ისეთი ფუნდამენტური საკითხები, როგორიცაა განათლების ხელმისაწვდომობა, ბავშვთა უფლებების დაცვა და მათი სოციალური ადაპტაციის უზრუნველყოფა, ასევე განსხვავებულის აღიარება და პატივისცემა.
ნაშრომში განხილულია ინკლუზიური განათლების ძირითადი პრინციპები, მასთან დაკავშირებული არგუმენტები და კონტრარგუმენტები, ინკლუზიური განათლება ყურადღებას ამახვილებს მოსწავლეების ინდივიდუალურ უნარებსა და სწავლის სტილზე და ამ მიზნით ეროვნულ სასწავლო გეგმას მოსწავლის საგანმანათლებლო საჭიროებებს არგებს. გაანალიზებულია ინკლუზიური განათლების განხორციელება, როგორც თანაბრად ხელმისაწვდომი საგანმანათლებლო პროცესი პედაგოგიურ განათლებაში, რომლის ძირითად იარაღს ინდივიდუალური სასწავლო გეგმა, მისი შემუშავება და განსაკუთრებული საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლეთა განსხვავებული და სპეციფიური საგანმანათლებლო მოთხოვნების შემუშავება წარმოადგენს.
წყაროები
გაგოშვილი, ჭინჭარაული, ფილაური, ბაგრატიონი (2008) თამარ გაგოშიძე, თინათინ ჭინჭარაული, ქეთევან ფილაური, მაია ბაგრატიონი. ინკლუზიური განათლების პრინციპები, თბილისი, გამომცემლობა „ნეკერი“;
პაჭკორია, კაპანაძე და სხვ (2008) ვისწავლოთ ერთად: ინკლუზიური განათლება. რედ. თათია პაჭკორია. წიგნი მოამზადეს მარიკა კაპანაძემ და სხვ. საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტორს ეროვნნული სასწავლო გეგმებისა და შეფასების ცენტრი. თბილისი;
Ануфриева, Костромина (2012) А.Ф. Ануфриев, С.Н. Костромина Как преодолеть трудности в обучении детей, Издательство „Ось-89“;
Muijs, Reynolds (2018) Daniel Muijs David Reynolds. Effective Teaching, Evidance and Practice, 4th Edition, SAGE Publications Asia-Pacific Pte Ltd;
Hehir (2005) Thomas Hehir. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Thomas Hehir. Harvard Education Press.