დიფერენცირებული სწავლების გამოწვევები და მათი დაძ-ლე¬ვის გზები დაწყებით კლასებში

ავტორები

  • თამარ შინჯიაშვილი სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი
  • ლია ახალაძე სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი
  • დავით ზურაბაშვილი ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.40

საკვანძო სიტყვები:

დიფერენცირებული სწავლება, პედაგოგიური გამოწვევები, სწავლების ინდივიდუალიზაცია, მრავალფეროვანი სასწავლო რესურსები, მასწავლებლის პროფესიული განვითარება

ანოტაცია

ნაშრომში, ავტორთა მიერ ჩატარებული კვლევის საფუძველზე შესწავლილია დიფერე­ნ­ცირებული სწავლების გა­მო­წ­ვევები დაწყებით კლასე­ბ­ში. კვლევის თეო­რი­უ­ლი ჩარჩო ეფუძნება საკითხის ირგვლივ არსებულ  წარ-მა­­ტებულ საგანმანათლებლო გამოცდილებას. უცხოენოვან, მეტწ­ილად ინგ­ლი­­სუ­რ­ე­ნოვან მასალას, რომლის საფუძველზე გაანალიზებულია კვლევის შე­დე­გები. კვლე­ვის სამიზნე აუდიტორია:  დაწყებითი კლასების მასწავლებლები. კვლევის მეთოდები: ინტერ­ვიუ, დაკვი­რ­ვე­ბა, კონტენტ-ანალიზი.

         კვლევის შედეგად მოხდა მთელი რიგი პრობლემების იდენტიფიცირება, გამოიკვეთა შემდეგი პრობლემები: მასწავლებლებისთვის დიფერენცირება არის რთული პროცესი  გან­სა­ხო­რ­ციელებელი დროისა და რესურსების გამო, საჭიროა სხვა­და­ს­ხვა მო­ს­წავ­­ლი­ს­თვის მრავალი ვარიანტისა და მასალის და­გე­გ­მვა, მომზადება და მიწოდება. ასევე შეიძლება რთული იყოს ლო­ჯი­სტიკის მართვა და დიფერენცირებული აქტივობებისა და შეფასებების კოორდინაცია სა­კ­ლა­სო ოთახში. გარდა ამისა, დიფერენციაცირებული სწავლება მოითხოვს ცო­დნას და უნარებს სასწავლო გეგმის სწორად შემუშავების, სასწავლო სტრა­ტე­­გიების, შეფასების მეთოდებისა და მოსწავლეთა მრავალ­ფე­რო­ვ­ნების გა­თ­ვა­ლისწინების თვალსაზრისით. გარდა ამისა, აღმზრდელებს შეიძლება შეე­ქ­მ­ნათ წინააღმდეგობა ან სკეპტიციზმი განათლების ტრა­დი­ციული ვარაუდებისა და პრაქტიკის, ისევე როგორც მასწავლებლებისა და მოსწავლეების დამო­კი­დე­ბულებებისა და შეხედულებების მიმართ. ასევე შეიძლება რთული იყოს სხვა­და­სხვა დაინტერესებული მხარის მოლოდინებისა და მოთხოვნების დაბა­ლა­ნ­სება, როგორიცაა მოსწავლეები, მშობლები, კოლეგები და  სკოლის ად­მი­ნი­ს­ტ­რაცია.

      გამოწვევების დაძლევის გზები.  სტატიის ავტორების აზრით, დიფერენც­ია­ციის წარმატებით განხორ­ცი­ელება დაწყებით კლასებში მასწავლებლისგან მო­ითხოვს კარგად განსაზღვრულ ხედვას, რეგულირებად მიდგომას და თანა­მ­შ­რომლობის კულტურას. შემოთავაზებულია შემდეგი რჩევები: მასწავ­ლე­ბე­ლმა დიფერენ­ცი­რე­ბაზე მუშაობა უნდა დაიწყოს სასწავლო მიზნებისა და სტან­და­რ­ტე­ბის გაანალიზებით, რათა შემდეგ ისინი  სწორად გამოიყენონ  როგორც  დიფერენცირების საფუძველი, შეცვალონ შინაარსი, პროცესი, პროდუქტი და გარემო, იმის მიხედვით თუ რა საჭიროებები აქვს მის მოსწავლეებს. ეს შექმნის მოსწავლისთვის შესაბამის გარემოს. აუცილებლად უნდა შეაფასონ მოსწა­ვ­ლე­ე­ბის საჭიროებები და პრეფერენციები სხვადასხვა მეთოდებისა და წყაროების მეშვეობით, შემდეგ დაგეგმონ დიფერენციაცირებული სასწავლო პროცესი და შეცვალონ მოსწავლის საჭიროების მიხედვით. გარდა ამისა, მოსწავლეებს მია-წო­დონ მრავალი ვარიანტი და მხარდაჭერა სხვადასხვა ფორმატით, რე­ჟი­მე­ბით, დონეებით და რესურსებით მათი პრეფერენციების დასაკმაყო­ფი­ლე­ბ­ლად. აუცილებელია მასწავლებლებმა მოსწავლეებს მიაწოდონ მკაფიო ინ­ს­ტ­რ­­უქ­ცი­ე­ბი და უკუკავშირი, რათა მოსწავლეებმა სწორად წარმართონ საკუთარი მოლოდინები.

     ავტორების აზრით, დიფერენციაციის პროცესი დაწყებით კლასებში რთუ­ლი, მაგრამ წარმატებული სასწავლო პროცესისთვის აუცილებელი მიდგო­მაა, ამისთვის მასწავლებლებმა უნდა განახორციელონ კლასის  ეფექტური ორგა­ნი­ზაცია, შექმნან  მოქნილი ჯგუფები და სწორად  დაგეგმონ დიფერენცი­ა­ციის პროცესი. საჭიროა  მკაფიო რუტინების, წესებისა და როლების ჩამო­­ყა­ლი­ბება, რაც მთავარია მუდმივი პროფესიული ზრდა და განვითარება, რაც დაეხმარება მა­სწავლებლებს არსებული გამოწვევების დაძლევაში.

წყაროები

ბოჭორიშვილი, მ. (2024). დიფერენცირებული სწავლება – თანამედროვე საგანმანათლებლო პარადიგმა. მასწავლებელი. https://mastsavlebeli.ge/?p=39241

ხუნძაყიშვილი, მ., & ბივერი, ს. (2018). განმავითარებელი შეფასება და დიფერენცირებული სწავლება.

ყანჩელი, ნ., & ჭოხონელიძე, ნ. (2023). Modern challenges of differentiated teaching. International Journal of Innovative Education, 2(1), 45-52. https://sci-space.com/pdf/modern-challenges-of-differetiated-teaching-282ve0g8.pdf

ბაგრატიონი-გრუზინსკი, მ. ტყეშელაშვილი, შ. ქურციკიძე, ლ. (2021). ინკლუზიური განათლების გზამკვლევი: ინდივიდუალური სასწავლო გეგმა. თბილისი: განათლების განვითარების ცენტრი. http://inclusion.ge/res/docs/202109-0400193979992.pdf

Fuchs, D., & Fuchs, L. S. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 41(1), F

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books. pp.15-36

Hall, T., Strangman, N., & Meyer, A. (2003). Differentiated instruction and implications for UDL implementation. National Center on Accessing the General Curriculum. pp. 7-12;

Heacox, D. (2012). Making differentiation a habit: How to ensure success in academically diverse classrooms (2nd ed.). Minneapolis, MN: Free Spirit Publishing. pp. 45-49; 88-105;

Hughes, J. N. (2014). Teacher–student relationships and school adjustment: Progress and remaining challenges. Attachment & Human Development, 16(3), 271–279.;

Lawrence-Brown, D. (2004). Differentiated instruction: Inclusive strateg ies for standards-based learning that benefit the whole class. American Secondary Education, 32(3), 34–62;

Meyer, A., Rose, D. H., & Gordon, D. (2014). Universal design for learning: Theory and practice. Wakefield, MA: CAST Professional Publishing. pp. 1–35; 36–85; 86–140;

Santangelo, T., & Tomlinson, C. A. (2009). The application of differentiated instruction in postsecondary environments: Benefits, challenges, and future directions. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(3), 307–323;

Smit, R., & Humpert, W. (2012). Differentiated instruction in small schools. Teaching and Teacher Education, 28(8), 1152–1162;

Subban, P. (2006). Differentiated instruction: A research basis. International Education Journal, 7(7), 935–947;

Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD. pp. 1–35; 70–108;

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners (2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD. pp. 1–40; 85–130;

Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and managing a differentiated classroom. Alexandria, VA: ASCD. pp. 15–65; 100–145;

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. pp. 79–91 (ZPD), 97–104;

Westwood, P. (2018). What teachers need to know about differentiated instruction. Camberwell, Victoria: ACER Press. pp. 5–42; 80–115;

Wiggins, G., & McTighe, J. (1998). Understanding by design. Alexandria, VA: ASCD. pp. 13–35; 85–125;

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (Expanded 2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD. pp. 1–45;145–200

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-09-02

გამოცემა

სექცია

განათლების მეცნიერებანი

ამ ავტორ(ებ)ის ყველაზე წაკითხვადი სტატიები