სალოცავთან დაკავშირებული რამდენიმე სამიწათმოქმედო ტერმინისათვის მეგრულ-ლაზურში

ავტორები

  • ნინო მაშია სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.06

საკვანძო სიტყვები:

მეგრულ-ლაზური, სალოცავი, ლოცვა, მიწათმოქმედება, გვალვა, წვიმა, რიტუალი, ტერმინი

ანოტაცია

სამეგრელო-ლაზეთში უხვადაა სამიწათმოქმედო საქმ­ია­ნო­ბასთან და­კა­ვშირებული რიტუალები, რომელიც სხვადასხვა დროს და­ნი­შნულების მიხე­დ­ვით იმართებოდა: შკვითული დღა (შვიდეული დღე) -  ჭირნახულის დაბი­ნა­ვების შემდგომი რიტუალი. ბორიაშ ოხვამერი - სი­მი­ნდის ყანის ქარისგან დაცვის მიზ­ნით წარმოთქმული სახვეწარი. ნეძიშ თასუა (კაკლის თესვა) - მოსავლიანობის სიუ­ხ­ვისათვის ტარდებოდა. ძი­ვა­ვობა - გვალვის საწინააღმდეგო რიტუალია. ამ სა­ხელწოდებითაა იგი ცნო­ბი­ლი აფხაზეთის მკვიდრთათვისაც. ძივავა-ს სემან­ტი­კი­თაა გამოყ­ენ­ე­ბული ძვაბრა  გონჯა, ძივოუ.  კოხინჯობა - წვიმის ღვთაებისადმი მი­ძ­ღვ­ნი­­ლი რიტუალი.აგუნა - მწიფობის, მოსავლის, ნაყოფიერების ღვთაებაა. კა­­ტუშ ინოკირაფა - წარმართული რიტუალი გვალვის წინაამდეგ, რათა მდი­­ნარე გან­რი­ს­ხე­ბულიყო და წვიმა მოევლინებინა; ამ მიზნით ტარ­დე­ბოდა რიტუალი ოჭვი­მა­ფარი-ც (წვიმის მოსახმობი რიტუალი). ყველანაირ ლო­ც­ვ­ას მეგრულსა და ლაზურში  ხვამას ეძახიან. ღმე­რ­თის შე­სა­წი­რავი ღვინო, პური, საკლავი, თაფლი თუ სანთელი ოხვამერი ტე­რმინით იწო­დე­ბოდა.

წყაროები

აბაკელია (1997): ნ. აბაკელია, სიმბოლო და რიტუალი ქართულ კულ¬ტურაში, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, თბილისი;

ანთელავა (2017): ნ. ანთელავა, კავკასიის ხალხთა მითები და რიტუალები, გამომცემლობა „უნივერსალი“,თბილისი;

ასათიანი (2012): ი. ასათიანი, ლაზური ლექსიკონი, თბილისი;

ბატონიშვილი (1941): ვ. ბატონიშვილი, აღწერა სამეფოსა საქართველოსა (თ. ლომოური, & ნ. ბერძენიშვილი, რედ.), თბილისი;

ბოროზდინი (1934): კ. ბოროზდინი, სამეგრელო და სვანეთი, 1854-61 წლების მოგონებანი (თ. სა¬ხოკია, მთარგმნ.), თბილისი;

თანდილავა (2013): ა. თანდილავა, ლაზური ლექსიკონი, (მ. ჩუხუა, რედ.), გამომცემლობა „საარი“,თბილისი;

თოფურია (1984): ნ. თოფურია, ქართველი ხალხის სამეურნეო ყოფის ისტორიიდან, (თ. ოჩიაური, რედ.), თბილისი;

მაკალათია (1941): ს. მაკალათია, სამეგრელოს ისტორია და ეთნოგრაფია, თბ.,

მასალები საქართველოს ეთნოგრაფიისათვის, 1963: მასალები საქართველოს ეთ¬ნო¬გრაფიისათვის, XII-XIII, ეძღვნება გიორგი ჩიტაიას, თბილისი;

ტუღუში (1988): ა. ტუღუში, ერთი ქართული წარმართული ღვთაებრივი სა-ხე¬ლის გამო. ცისკარი (2) თბილისი;

ფუტკარაძე (2005): ტ. ფუტკარაძე, ქართველნი, ქუთაისი;

ქაჯაია (2002): ო. ქაჯაია, მეგრულ-ქართული ლექსიკონი (ტ. II), გამომცემლობა „ნეკერი“, თბილისი;

ქირია, ეზუგბაია, მემიშიში, & ჩუხუა (2015): ჭ. ქირია, ლ. ეზუგბაია, ლ. მემიშიში, ლაზურ-მეგრული გრამატიკა, მორფოლოგია (ლაზურისა და მეგრულის საერთო ძირ-ფუძეთა ლექსიკონი), გამომცემლობა „მერიდიანი“,თბილისი;

ქობალია (2010): ა. ქობალია, მეგრული ლექსიკონი, გამომცემლობა „არტანუჯი“, თბილისი;

შარდენი (1975): ჟ. შარდენი, მოგზაურობა სპარსეთსა და აღმოსავლეთის სხვა ქვეყნებში, გამომცემლობა „მეცნიერება“, თბილისი;

ჩიქობავა (1936): ა. ჩიქობავა, ჭანურის გრამატიკული ანალიზი, ენათმეცნიერების ინსტიტუტი, თბილისი;

ჩუხუა (2000-2003): მ. ჩუხუა, ქართველურ ენა-კილოთა შედარებითი ლექსი-კონი, თბილისი.

ჭარაია, პ. ( 1997): პ. ჭარაია. მეგრულ-ქართული ლექსიკონი, თბილისი

ჭინჭარაული (1998): ა. ჭინჭარაული, კიდევ ერთი ბერძნული წარმომავლობის სიტყვა, ქართველური ონომასტიკა, თსუ;

ხალხური სიბრძნე (1994): ხალხური სიბრძნე, ტ. I, მეგრული და ლაზური ანდაზები: ალმანახი „მსგეფსი“,თბილისი;

ჯავახიშვილი (1979): ივ. ჯავახიშვილი, მასალები საქართველოს შინამრეწველობისა და წვრილი ხელოსნობის ისტორიისათვის, ტომი II, ნაწ. I, თბილისი.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-08-05