კეთილისა და ბოროტის არეოპაგიტული კონცეპტის ასახვა რომანტიზმსა და წინარე ლიტერატურაში

ავტორები

  • თამარ ახალკაცი სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.11

საკვანძო სიტყვები:

კეთილი, ბოროტი, არეოპაგიტიკა, კონცეპტი, რომანტიზმი, პოეზია, ქართული, ლიტერატურა, ძველი, სულიერება, კეთილი ბოროტება

ანოტაცია

ნაშრომი ეხება კეთილისა და ბოროტის არეოპაგიტული კონ­ცე­პტის ასახვას რომანტიკულ პოეზიასა ძველ ქართულ ლიტერატურაში. საკითხი განხილულია ალ. ჭავჭავაძის, გრ. ორბელიანისა და  ნ. ბარათაშვილის პოეზიის მიხედვით. ჩვენი კვლევის მიზანია არეოპაგიტულ მოძღვრებაზე დაყრდნობით, გავაანალიზოთ სიკეთისა და ბოროტების ურთიერთმიმართების რეფლექსია-რეცეფციები ქართულ ლიტერატურაში, რაში მდგომარეობს სიკეთისა და ბო­რო­ტების არსი რომანტიზმის მსოფლაღქმით და რა ტრადიციული გააზრება არ­სე­ბობს აღნიშნულ საკითხთან დაკავშირებით. რომანტიკული პოეზიის იდეის სა­ფუ­ძვლიანად გააზრებისათვის სიკეთისა და ბოროტის ურთიერთმიმართების და­დგენას დიდი მნიშვნელობა აქვს. ქართულ ლიტერატურულ აზროვნებაში არეო­პაგიტული მოძღვრების გავლენა შეიმჩნევა იმ პერიოდიდანვე, როდესაც ეფრემ მცირემ ქართულად თარგმნა არეოპაგიტული წიგნები. სიკეთისა და ბო­რო­ტების არსის რომანტიკული გაგება მრავალმხრივ შესწავლას გულისხმობს, რადგან რომანტიკოსებმა წარმოსახვით შექმნეს იდეალური სამყარო და ცდი­ლო­ბდნენ მის რეალობაში განხორციელებას. ამ იდეალური სამყაროს წყობის ერთ-ერთი რგოლი ღვთაებრივი სიკეთეა, რომლის ნაკლებობაც წარმოშობს ბოროტს. საკითხის კვლევამ მოგვცა საშუალება გაგვეკეთებინა შემდეგი დასკვნები: 1. ქა­რ­თულ რომანტიკულ პოეზიაში სიკეთისა და ბოროტების ურთი­ე­რთმიმართების საკითხის გააზრებას  არეოპაგიტული მოძღვრების კონცეპტები უდევს საფუ­ძ­ვლად. რომანტიკოსები, შესაძლოა, არ იცნობდნენ არეოპაგიტულ ფი­ლოსოფიას, მა­გრამ ეს იყო ტრადიცია, რომელიც ქართულ ლიტერატურაში დაამკვიდრა რე­ნე­სანსულმა მწერლობამ. 2. რომანტიკოსი პოეტებისათვის სიკეთე - ეს არის სა­ხე­ლ­მწიფოებრივი და პიროვნული თავისუფლება, რომლის შეზღუდვა სიკე­თი­სა­გან გადახრას გულისხმობს. სიკეთის კლებამ წარმოშვა ბოროტი, რომელიც საფუძველი გახდა ყოველგვარი (სახელმწიფოებრივი, პიროვნული) რღვევისა. 3. რომანტიზმში ბოროტება ხანგრძლივი მოვლენაა, სი­კე­თე კი „წამისმყოფობით“ ხა­სიათდება. კეთილისა და ბოროტის ამგვარი და­ხა­სიათება რომანტიკულ პოეზ­ი­აში  ერის სულიერმა გატეხამ განაპირობა. ნაშრომის კვლევისას გამოყენებულია კვლევის სხვადასხვა მეთოდი: ანა­ლი­ზის, სინთეზის, აბსტრაქციის, დაკვირვების მეთოდები. აღნიშნული მე­თო­დე­ბის კომპლექსური გამოყენება საშუალებას გვაძლევს გავაანალიზოთ ჩვენ მიერ დასახელებული პრობლემატიკა. იმისათვის, რომ უფრო ნათელი გახდეს არეო­პა­გიტული მოძღვრების ინერცია-რემინისცენციები რომანტიზმში მივ­მართეთ კომ­პა­რატივისტულ მეთოდს. კვლევის პროცესში ისტორიულ-შედა­რებითი მეთო­დის გამოყენებამ საშუალება მოგვცა ქართული რომანტიკული პო­ე­ზიის ისტო­რი­უ­ლი ფესვები სრულყოფილად გაგვეანალიზებინა.

წყაროები

აღმაშენებელი(1989): დავით აღმაშენებელი, გალობანი სინანულისანი, თბილისი;

ბარათაშვილი (1975): ნ. ბარათაშვილი, ქართული პოეზია (შემდგენელი - ცაიშვილი ს.), ტ. VI, გამომცემლობა „ნაკადული“, თბილისი;

გურამიშვილი (1955): დ. გურამიშვილი, დავითიანი, საქართველოს სსრ მეცნიერებათა აკადემია, რუსთაველის სახელობის ქართული ლიტერატურის ისტორიის ინსტიტუტი, თბილისი;

თვარაძე (1985): რ. თვარაძე, თხუთმეტსაუკუნოვანი მთლიანობა, გამომცემლობა „განათლება“, თბილისი;

მახარაძე (2011): მ. მახარაძე, არეოპაგიტიკა, ფილოსოფიური მსოფლმხედველობა, ფილოსოფიური და თეოლოგიური წყაროები, გავლენა, გამომცემლობა „ინტელექტი“, თბილისი;

კაკაბაძე (1983): მ. კაკაბაძე, ქართული რომანტიზმის ეროვნული საფუძვლები, გამომცემლობა „მეცნიერება“, თბილისი;

ლოსევი (1975): ა. ლოსევი, აღმოსავლური რენესანსი, მთარგმნელები: მიხეილ მახარაძე, პაატა ჩხეიძე, ბათუმი;

ნუცუბიძე (1976): შ. ნუცუბიძე, რუსთაველის მსოფლმხედველობა, შრომები, ტ. IV, გამომცემლობა „მეცნიერება“, თბილისი;

ორბელიანი (1975): გრ. ორბელიანი, ქართული პოეზია (შემდგენელი - ცაიშვილი ს.], ტ. VI, გამომცემლობა „ნაკადული“, თბილისი;

რუსთაველი (2014): შოთა რუსთაველი, ვეფხისტყაოსანი, გამომცემლობა „საბჭოთა საქართველო“, თბილისი;

ფსევდო-ლონგინე (2014): ფსევდო-ლონგინე, ამაღლებულისათვის, „ბაკურ სულაკაურის გამომცემლობა“, თბილისი;

ჭავჭავაძე (1975): ალ. ჭავჭავაძე, ქართული პოეზია (შემდგენელი - ცაიშვილი ს.), ტ. VI, გამომცემლობა „ნაკადული“, თბილისი;

ჯალიაშვილი (2016): მ. ჯალიაშვილი, ნიკოლოზ ბარათაშვილი და ქართული ლიტერატურული ტრადიცია, ჟურნალი „ძიებანი“, XXVII, შოთა რუსთაველის სახელობის ქართული ლიტერატურის ინსტიტუტი, თბილისი;

Хидашели (1962): Ш. Хидашели, Основные мировоззренические направления в феодальной Грузин, Тбилиси.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-08-05