ლომის სიმბოლიკის მხატვრულ-მეტაფორული გააზრება

ავტორები

  • მირანდა თოდუა სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი
  • ნონა ქეცბაია სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.14

საკვანძო სიტყვები:

აგიოგრაფია, ლომი, სიმბოლიკა, მხატვრული, მეტაფორა, სასულიერო, მწერლობა, მიძინება, ქრისტიანობა, მორალი

ანოტაცია

სიმბოლო, ერთი მხრივ,  შეიცავს ინფორმაციას, ცო­დ­ნას ამა თუ იმ პიროვნების, ჯგუფის, საგნის ან ინსტიტუტის შესახებ, მეო­რე მხრივ, კი იწვევს ემოციურ განცდას. ადამიანის ნებისმიერი საქმიანობა, შე-ხე­დულება, იდეა თუ რწმენა სიმბოლოთი გამოიხატება. სიმბოლოთა შო­რის ერთ-ერთი უძველესია ლომი. გადატანითი მნიშვნელობით ნიშ­ნავს ძლი­ერს, გულადს, უშიშარს.. ლომ- ძირისგან არაერთი სახელია მი­ღე­ბუ­ლი. ლომი, როგორც ერთ-ერთი კომპონენტი, აქტიურად გამოიყენება  იდი­ომებში, ფრაზეოლოგიზმებსა  და შესიტყვებებშო. ხშირად გვხვდება სი­ტ­ყ­ვა ლომი ანდაზებში. საკუთარი სახელის, ლევან-ის, ქართული ფო­რ­მაა ლე­ო­ნ-ი, რომელიც  ლომს  ნიშნავს. ლომი ღვთაებრივი ბუნების მა­­­ტარებელ ცხო­­ველად მიიჩნეოდა, კანის ფერმა კი ის მზესთან დაა­კა­ვ­შირა. ახლო აღ­მო­­სავლეთის ტაძრებში ლომის სიმბოლოს გამო­სა­ხუ­ლებიანი დომინანტი სიუჟეტები ემსგავსება ამავე პერიოდის საქართვე­ლოში ფიქ­სი­რებულ ლო­მის გამოსახულებიან სიუჟეტებს. ლომის, რო­გორც ქრის­ტი­ა­ნული სიმ­ბო­ლოს გავრცელება საქართველოში წარმართულ პერიოდში მის მძლავრ ფე­ს­ვებს უკავშირდება და ეს აისახა ახალ რე­ლი­გიაშიც. ამაზე მეტყველებს წა­რ­მართული და ადრექრისტიანული პე­რი­ო­დების ლომის გამო­სა­ხუ­ლე­ბი­ა­ნი სიუჟეტების ხასიათის უწყვეტობა. საინტერესოდაა გადმოცემული ლომის მეტაფორა სასულიერო მწე­რ­ლობაში. ის რიგ შემთხვევაში ქრისტეს მეტაფორაა (მაგ. ლომის მიძინება ქრისტეს ადამიანური ბუნების სიკვდილის აღმნიშვნელია), ხოლო რიგ შე­მ­თხვევაში ბოროტი ძალის აღმნიშვნელია. აგიოგრაფიაში უფრო ხშირად ვხვდებით მაგალითს ასკეტის ზეგავლენისას ყველაზე უველურესსა და უსა­­შინლეს მხეცზე - ლომზე. ამ ფაქტების გადმოცემისას აგიოგრაფები გა­რკ­ვეული ტენდენციით ხელმძღვანელობდნენ, მათ სურდათ ამგვარი ფა­ქტებით ეჩვენებინათ სიდიადე ქრისტიანული მორალისა, რომლის მა­ტა­რებელნი თითქოს მხეცებზედაც კი ახდენდნენ გავლენას.

წყაროები

დიღმელაშვილი (2010): ქ. დიღმელაშვილი, ქრისტიანული სიმბოლიკა პირველ-მეოთხე ს.ს. საქართველოში, თბილისი;

იმედაშვილი (1959): გ. იმედაშვილი, ქართული კლასიკური საგალობლის პოეტური მეტყველების ზოგი საკითხი, კ. კეკელიძის დაბადების 80 წლისთავისადმი მიძღვნილი საიუბილეო კრებული, თბილისი;

მინჩხი (1987): იოანე მინჩხის პოეზია,თბილისი;

კეკელიძე (1955): კ. კეკელიძე, ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან, ტ. მე-3, თბილისი;

მოსია (1997): ტ. მოსია, ბიბლიურ-საღვთისმეტყველო ძეგლების მეტაფორა-სიმბოლიკის ზოგიერთი საკითხი, თბილისი;

მოსია (2011): ტ. მოსია, ქართული ჰაგიოგრაფია და ბიბლია, თბილისი;

ონიანი (1966): ალ. ონიანი ქართული იდიომები, თბილისი;

სახოკია (1979): თ. სახოკია, ქართული ხატოვანი სიტყვა-თქმანი, თბილისი;

სურგულაძე (1993): ი. სურგულაძე, ქართული ხალხური ორნამენტის სიმბოლიკა, თბილისი;

ქეგლ (1950-64): ქართული ენის განმარტებითი ლექსიკონი (8 ტომად), არნ. ჩიქობავას საერთო რედაქციით, თბილისი;

ძქსპ (1913): ძველ-ქართული სასულიერო პოეზია, ტფილისი;

ჯუანშერი (1955): ჯუანშერი, ცხოვრება ვახტანგ გორგასლისა, ქართლის ცხოვრება, ტ. I. თბილისი.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-08-05