ადრეული და სასკოლო ასაკის ბავშვთა შფოთვისა და სტრესის ფიზიოლოგიური პროცესები და მათი დაძლევის გზები
DOI:
https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.51საკვანძო სიტყვები:
ბავშვები, ადრეული, სასკოლო, ასაკი, შფოთვა, სტრესი, ფიზიოლოგია, პროცესი, დაძლევის გზაანოტაცია
სტატიაში განხილულია, ადრეული და სასკოლო ასაკის ბავშვებში შფოთვისა და სტრესული რეაქციების დროს გამოვლენილი მდგომარეობა, ადაპტაციური ხასიათის ინტეგრალური რეაქციები, სტრესის დადებითი და უარყოფითი შედეგები, ასევე, მისი მართვის სხვადასხვა ხერხები. მიუხედავად იმისა, რომ სტრესზე საპასუხო რეაქცია ბუნებით და გენეტიკურად, ჩვენს ორგანიზმში კოდირებული ადაპტაციური მექანიზმების ჩართვითაა განპირობებული, საფრთხის შემცველ სიტუაციაში ბავშვის ორგანიზმს განსაკუთრებით მობილიზებულს და ბრძოლის უნარიანს ხდის, ასევე ხელს უწყობს ცვალებად გარემოსთან შეგუების პროცესს. ის განიხილება, როგორც ბიოლოგიურად დადებითი, ადაპტაციური ხასიათის ინტეგრალური რეაქცია, რომელიც ზრდის ორგანიზმის მდგრადობას სხვადასხვა პათოგენური ფაქტორების მიმართ. მაგრამ, თუ წონასწორობა აქტიურ მდგომარეობასა და მოსვენებულ მდგომარეობას შორის დაირღვა, ანუ როცა არ არსებობს ბალანსი დაძაბულობასა და რელაქსაციას შორის, მაშინ მოჭარებებული სტრესის უარყოფითი რეაქციები იწვევს ორგანიზმში საადაპტაციო რეზერვების ამოწურვას და სპეციფიკური და არასპეციფიკური რეზისტენტობის დაქვეითებას, რაც საბოლოოდ უარყოფითად აისახება პიროვნების, როგორც ფიზიკურ, ისე ფსიქოლოგიურ მდგომარეო-ბაზე. ბავშვებში ხშირია უარყოფითი სტრესის შედეგები, როგორიცაა თავისა და მუცლის ტკივილი, ძილ-ღვიძილი ფაზის დარღვევები და გადამეტებული ტირილი ან პრობლემები ჭამასთან დაკავშირებით. ყოველივე ეს იწყება, ჩვილობის ასაკიდანვე და საბავშვო ბაღსა და სკოლის პერიოდშიც გრძელდება. შესაძლებელია აღნიშნული მდგომარეობამ ხელი შეუშალოს, ბავშვის ორგანიზმში საადაპტაციო მექანიზმების ნორმალური ზრდა-განვითარების ჩამოყალიბებას. გენეტიკურად დეტერმინირებული პოტენციალი სრულად რომ გამოვლინდეს, ბავშვს სჭირდება შესაბამისი გარემო - სიყვარული და სითბო, ყურადღება, წახალისება და გონებრივი სტიმულაცია, ადეკვატური კვება და მაღალი ხარისხის ჯანდაცვა. ამ ასაკში განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მშობლებსა და ბავშვს შორის ურთიერთდამოკიდებულება, მშობლის განსაკუთრებული ჩართულობა და განვითარების სტიმულაცია. სტიმულაცია გულისხმობს მშობლებთან, ოჯახის წევრებთან ურთიერთობას, სხვადასხვა ნივთების დათვალიერებას, მოფერე ბას, მოსმენას, სეირნობას და, რა თქმა უნდა, თამაშს. სტაბილური კავშირები, ოჯახთან ერთად გატარებული დრო და რიტუალები, ბავშვებს უღვივებს შინაგანი უსაფრთხოების შეგრძნებას და ეხმარება, მძიმე სიტუაციებიც კარგად რომ დაძლიოს. ახალშობილებსა და სასკოლო ასაკის ბავშვებს განსაკუთრებით სჭირდებათ მუდმივი ყურადღება და სიყვარული. მათ სჭირდება განცდა, რომ ვიღაც მასთან არის, ესმის მისი ტირილი, მასზე ზრუნავს და მათ მიმართ დიდ სიყვარულს გამოხატავს. თუ ასე არ ხდება, მაშინ თავს იჩენს უარყოფითი სტრესი, ბავშვები თავს მიტოვებულად გრძნობენ, ითრგუნებიან, რაც მათთვის მძიმე და საშიში განსაცდელია. მუდმივი შფოთვისა და დაძაბულობის მოსახსნელად არსებობს სხვადასხვა ხერხები: მაგ, სპორტისა და ცეკვის წრეში ჩართვა, სასურველია ბავშვები დაკავდნენ 30 წუთიანი ფიზიკური აქტივობით, რაც იწვევს ენდორფინების დონის მომატებას და კორტიზოლის დონის დაქვეითებას. ასეთ წრეებში ჩართულობით, ბავშვი ადეკვატური ფორმით შეძლებს დღის განმავლობაში დაგროვილი ენერგიის დახარჯვას, არაფორმალურ გარემოში კომუნიკაციის უნარებისა და თავდაჯერებულობის მოპოვებას. ასევე, რეგულარული ვარჯიშები ამცირებს სტრესს და შფოთვას ხანგრძლივი ვადით. სეირნობის ანტისტრესული ფაქტორია ფიზიკური აქტივობა, რაც ზრდის ენდორფინების დონეს, ასევე, მწვანე ზონაში ყოფნა მნიშვნელოვნად აუმჯობესებს ემოციურ გამძლეობას და ამცირებს სტრესს, ასევე, სწორად ჩატარებული სუნთქვითი ვარჯიშებიც ამცირებს სტრესს. ასევე, დამამშვიდებელი მუსიკის მოსმენა, უფრო კარგ შედეგს მივიღებთ, თუ თავად დაუკრავენ რომელიმე ინსტრუმენტზე, რადგან ამ დროს ბავშვები იყენებენ ფიზიკურ ძალასაც. სასურველია, აღმოიფხვრას ყურადღების გამფანტავი ფაქტორები, ნაკლებად გამოიყენონ თანამედროვე ტექნოლოგიები (მობილური, ტელეფონი და კომპიუტერი), მოვარიდოთ ბავშვები უარყოფითი შინაარსის ფილმების და გადაცემების ყურებას, იკვებონ სრულფასოვნად - რაციონალურად, შევუქმნათ სასიამოვნო ურთიერთობები ოჯახის წევრებთან და თანატოლებთან, ასევე, ხშირი კავშირები ჰქონდეთ მათთვის საყვარელ ადამიანებთან, რაც ხელს შეუწყობს შფოთვისა და სტრესის ფიზიოლოგიური პროცესების თავიდან აცილებას.
წყაროები
ახალაძე, ხანანაშვილი, ჩიხლაძე (2011:) ახალაძე ლ. ხანანაშვილი მ. ჩიხლაძე მ., კორტიზოლის მაჩვენებლის ცვლილებები განსხვავებული სირთულის თავდაცვითი რეაქციების ტესტირებისას. სოხუმის უნივერსიტეტის შრომები X. საბუნებისმეტყველო მეცნიერებეთა სერია. თბილისი,.გვ. 58-66.
კოლპაკოვა, 2012: კოლპაკოვა ალინა. სკოლის მოსწავლეებში სტრესის მიზეზები, მათი გავლენა სხეულზე და სტრესული სიტუაციებიდან გამოსვლის გზები - ყაზახეთის რესპუბლიკის განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ქალაქ რუდნის აკიმატის სახელმწიფო დაწესებულება „რუდნის ქალაქის განათლების დეპარტამენტი“;
ხანანაშვილი (2008) ხანანაშვილი მიხეილი. ინფორმაციული სტრესი. საქართველოს მეცნიერებათა ეროვნული აკადემიის გამომცემლობა. თბილისი;
Buckhalt (2014) Joseph A. Buckhalt. Children’ s Sleep, Sleepiness, and Performance on Cognitive Tasks – PubMed Central (PMC) . National Library of Medicine. WMF Press Bull. 30.11. 2014. ხელმისაწვდომია საიტზე: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4180085/
Molano (2020) Jennifer Rose V. Molano. Creating Better Sleep Habits to Stre¬ng¬then Immunity – Tips for maintaining sleep. Departament of Nevrology and Rehabilitation Medicine, University of Cincinnati College of Medicine. 15. 03 .2020. ხელმისაწვდომია საიტზე: https://www.uchealth.com/en/media-room/covid-19/better-sleep-habits-to-strengthen-immunity
Halber (2009) Deborah Halber. Sleep Helps build long-term memories – Picower Institute study strengthens link between sleep, memory formation. Massachusetts Institute of Technology. 24.07.2009. ხელმისაწვდომია საიტზე: https://news.mit.edu/2009/memories-0624
Tsigos, Kyrou, Kassi, Chrousos (2020) Constantine Tsigos, Ioannis Kyrou, Eva Ka¬ssi, and George P. Chrousos. Stress: Endocrine Physiology and Pathophysiology. Endotext (Internet) . www.endotext.org . PubMed Central (PMC) . National Library of Medicine. 17.11. 2020. ხელმისაწვდომია საიტზე: https://www.nc-bi.nlm.nih.gov/books/NBK278995/
Chrousos (1992) Chrousos GP.,Regulation and dysregulation of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis.The corticotropin-releasing hormone perspective. Endocrinol Metab Clin North Am’
Tsigos, Chrousos (1994) Tsigos C, Chrousos Gp. Physiology of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis in health and dysregulation in psychiatric and autoimmune disorders. Endocrinol Metab Clin North Am. 1994 1994 Sep;23(3):451-66. ხელმისაწვდომია საიტზე: https:/-/pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7805648/
Schulz, Laessle (2012) Schulz S, Laessle RG. Stress-induced laboratory eating behavior in obese women with binge eating disorder.Appetite. 2012;