პროცესზე ორიენტირებული მეთოდებისა და მიდგომების გამოყენება უსაფრთხო გარემოს შექმნისთვის უმაღლეს სასწავლებლებში

ავტორები

  • მაია ფირჩხაძე სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.57

საკვანძო სიტყვები:

უმაღლესი სასწავლებელი, პროცესი, მეთოდები და მიდგომები, უსაფრთხო გარემო, დამოკიდებულებები, უნარები, კრიტიკული გააზრება, სტუდენტთა მიღწევები

ანოტაცია

სწავლება რთული  პროცესია, მაგრამ სწორად და­გე­გ­მი­ლი  სა­ს­წავლო პრო­ცესის შემთხვევაში შესაძლებელია ეფექტური  შედე­გე­ბის მი­ღ­წევა. მასწავ­ლე­ბ­ლებს და მასწავლებელთა განათლებაზე პასუხიმგ­ე­­ბელ პირებს შეუძლიათ გარკვ­ეული ინოვაციური  ქმედებები განახო­რ­ციე­ლონ ამ მიმართულებით და  სასწავლო პროცესის ყველა მონაწილისთვის გა­ნვი­თა­რების თანაბარი პირობები შექმნან. მათ შორისაა პროცესზე ორი­ე­ნ­ტი­რე­­ბული მეთოდებისა და მიდგომების გამოყენება და ისეთი ასპექ­ტე­ბის წინ წამოწევა, როგორიცაა: დემოკრატიული დამოკი­დე­ბუ­ლე­ბე­ბისა და ქცე­ვის მოდელირება; დემოკრატიული პროცესები სასწავლო გარემოში,  თანამშ­რო­მლობითი სწავლა; პროექტზე დაფუძნებული სწავლა და მო­მ­სა­ხურების სწავლა. ამ მეთოდების  გამოყენებისთვის აუცილებელი არ არის გარე ინსტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლური ინტერვენცია და მხარდაჭერა, მთავარი სასწავლო პროცე­სის  სწორად ორ­გა­ნიზებაა. მასწავლებლებსა და მომავალ  მასწავლებლებს შეუძლიათ ორიენტაცია გააკ­ე­თონ იმ სასწავლო პროცესის სტრუქტურაზე, რომელსაც ისინი წარმართავენ, ან სთავაზობენ მოსწავლეებს. მთავარია აქ­ცე­ნტირება სასწავლო პროცესის ეფექტუ­რო­ბაზე, ეფექტიანობაზე და მი­უ­კ­ერძოებლობის პრინციპის დაცვაზე. ამავე დროს, მიზნების, შინაარსის,  სასწავლო მასალის, შეფასებისა და პროგრამის შე­ფა­სების ერთობლივი დაგეგმვა, ჰოლისტური მიდგომების გამოყენება სწავლებისა და შეფასების პროცედურებს შორის და მათ შე­სა­ხებ  სასწავლო პროცესის მონაწილეებ შორის შეთანხმება ცვლის ტრა­დი­ციულ  ურთიერთობებს და  ქმნის  ახალს,  აფა­რ­თოებს  ფუნქციებს   და სხვა სიმა­ღლზე აყავს ის. ესაა   აქტიური თან­ა­მ­შრომ­ლო­­ბა და კონსტრ­უქ­ტი­ვი­ზმი, რომელიც პედაგოგსა და სტუდენტს  (მასწავ­ლე­ბ­ლესა და მოსწავლეს) შორის  სწორი ურთიერთობებით უფრო მივიღეთ, ვიდრე  კური­კუ­ლუ­მების დანერგვის გზით. ჰუმანისტური კომპონენტების  გააქტიურება კი  უსა­ფ­რ­თხო  სა­ს­წავლო გარემოს უმთავრესი პირობაა.აღნიშნული პრაქტიკის ეფექტიანობას, სტუდენტთა კომპეტენციებსა და მათი მო­მზადების ხარისხს ადგენს პრაქტიკული კვლევა, რომელიც ასე­ვე გვიჩვენებს მას­წა­ვლებლების მზაობას,  საკუთარი ღირებულებები გა­და­იტანონ პრაქტიკაში, უკეთ შეი­ცნონ საკუთარი თავი, მეტი ინ­ფო­რ­მა­ცია მიიღონ საკუთარი პროფესიული და პი­­როვნული იდენ­ტო­ბი­სა და სა­კუ­თა­რი  ინდივიდუალური და პროფესიული მიზნების შესახებ. ამ მიზნით 2019 წელს სოხუმის სახელმწიფო უნივერსტიტეტში განვახ­ო­რ­ცი­ელეთ ტო­ლე­რა­ნტობის დონის  დამდგენი კვლევა, რომელშიც შემთხვევითი პრი­ნ­­ცი­პის საფუძველზე მონაწილეობდა განათლების ფაკულტეტის 50 სტუდენტი.  კვლევის კონკრეტული  მიზანი  და ამოცანა: 1) ტოლე­რა­ნ­ტო­ბის დონის და­დგენით  პროცესზე  ორიენტირებული  სივრცის   ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­­ბისა და უსა­ფ­რთხო გარემოს  ფო­რ­მი­რე­ბის­თვის ხელშეწყობა, მით უფრო იქ, სადაც მომავალ  პედაგოგებს ამზადებენ; 2)  ამ მიმართულებით (პრო­ცე­სზე  ორი­ე­ნტირებული  სივრცის   ჩამოყალიბებისა და უსა­ფ­რთხო გა­რემოს  ფორ­მი­რე­ბისთვის) ეფექტური  შედეგების  მისაღებად პრაქ­ტი­კუ­ლი რე­კო­მე­ნ­და­ციების შეთევაზება. კვლევისას  მეთოდებად გამო­ვიყენეთ:  ანკე­ტი­რება, სა­უბარი და დაკვირვება. კვლევამ აჩვენა, რომ ყოველდღიურ სასწავლო პრაქტიკაში დემო­კ­რა­ტიული და­მო­კიდებულებებსა და ქცევის მოდელირებაზე აქცენტირება მნი­­შვნელოვნად  გაზრდის უსაფრთხოების კოეფიციენტს. ამ მიმართუ­ლე­ბით შეთავაზებული იქნა გარკვეული რეკომენდაციებიც, რომელიც ასევე დადებითად მოქმედებს  სწავლა-სწავლების ეფექტიანობაზე. მსგავსი კვლევები, შესაბამისი სტურქტურული ცვლილებები,  პრო­ცე­სზე ორიე­ნ­ტი­რებული მიდგომებისა და მეთოდების გამოყენება უსართხო სასწავლო გარემოს შე­საქ­მნელად  არა მხოლოდ პროფესორ-მასწავ­ლე­ბე­ლ­თა და სტუდენტთა დამოკი­დე­ბუ­ლებების, უნარებისა და ცოდნის  კრი­ტი­კული  გააზრების საშუალებას გვაძლევს, არამედ დადებითად აისა­ხე­ბა სტუ­დენტთა მიღწევებსა და ურთიერთობებზე, რაც თავისთავად,  და­მო­კი­დებულებებისა და ღირებულებების კრიტიკულ შეფასებას და  ეფექტიანი  შედეგების მიღწევას უწყობს ხელს.

წყაროები

ანდღულაძე, მოსიაშვილი, კეჭაყმაძე (2012) ნათია ანდღულაძე, თამარ მოსიაშვილი, ვანო კეჭაყმაძე. უსაფრთხო სკოლის პოლიტიკა საქართველოში. წინაპირობა, შედეგები და დამოკიდებულებები. წიგნში: ბავშვზე ორიენტირებული სკოლის გზამკვლევი. სამოქალაქო განვითარების ინსტიტუტი, თბილისი, 2012. გვ.117-156. ხელმისაწვდომია https://dspace.nplg.gov.ge/bit-stream/1234/4350/1Usafrtxo_Skolis_Gzamkvlevi.pdf

ბერეკაშვილი, მშვიდობაძე და სხვები (2005) ნანა ბერეკაშვილი, რუსიკო მშვიდობაძე, მანანა ჯავახიშვილი, თეა ლობჟანიძე, შორენა ლორთქიფანიძე, ირინა სულხანიშვილი. შ. ლორთქიფანიძე, რედ. 2005: ვქმნით ტოლერანტულ გარემოს. ტოლერანტობის სახელმძღვანელო მასწავლებლებისათვის. კონფლიქტებისა და მოლაპარაკებების საერთაშორისო ცენტრი ICCN. წიგნის რედაქტორი შ. ლორთქიფანიძე, ფონდი „ღია საზოგადოება-საქართველო“ (2005). ხელმისაწვდომია: http://w-ww.iccn.ge/files/vqmnit_tolerantul-garemos_2005_geo_full.pdf

გორგოძე, ჯანაშია, ანდღულაძე,მოსიაშვილი, კეჭაყმაძე (2012) უსაფრთხო სკოლის პოლიტიკა საქართველოში. წინაპირობა, შედეგები და დამოკიდებულებები. ბავშვზე ორიენტირებული სკოლის გზამკვლევი. ავტორები: გორგოძე სოფიო, ჯანაშია სიმონ, ანდღულაძე ნათია, მოსიაშვილი თამარ, კეჭაყმაძე ვანო. სამოქალაქო განვითარების ინსტიტუტი, თბილისი;

ნაცვლიშვილი, სილაგაძე, (2018) ნათია ნაცვლიშვილი, თეონა სილაგაძე (რედაქტორები), დემოკატიული კულტურის კომპეტენციები და პედაგოგიკა. დემოკრატიული კულტურის კომპეტენციების სარეკომენდაციო ჩარჩო. ტ. 3. ევროპის საბჭო. მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი, თბილისი;

Declaration of Principles on Tolerance (1995) Declaration of Principles on Tolerance Proclaimed and signed by the Member States of UNESCO on 16 November; ხელმისაწვდომია https://www.oas.or-g/dil/1995%20Declaration%20of%20Princip-les%20on%20Tolerance%20UNESCO.pdf ბოლო ნახვა, 2021 წლის 12 მაისი.

Gerhard Neuner, Contributors (2012) Gerhard Neuner, Contributors, 2012: Intercultural competence for all.Preparation for living in a heterogeneous world. Gerhard Neuner ,The dimensions of intercultural education. Council of Europe Pestalozzi Series, No. 2. ხელმისაწვდომია https:/rm.coe.int/intercultural-competence-for-all/16808ce20c

Huber (2012) Intercultural competence for all Preparation for living in a heterogeneous world, Series editor Josef Huber, Edited by Josef Huber, Contributors Francesca Brotto, Josef Huber, Katarzyna Karwacka-Vögele, Gerhard Neuner, Roberto Ruffino Rüdiger Teutsch. Council of Europe Pestalozzi Series, No. 2. Council of Europe Publishing F-67075 Strasbourg Cedex, ხელმისაწვდომია: -https://rm.coe.int/intercultural-competence-for-all/16808ce20c

Безотечество (2014( Л. М. Безотечество. ФОРМИРОВАНИЕ ТОЛЕРА-НТНОСТИ СТУДЕНТОВ – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ В ОБРАЗО-ВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ ВУЗА: методические рекомендации / Л. М. Безотечество. – Красноярск, 2014. – 43 с. ხელმისაწვდომია:http://tolerance.sfu-kras.ru/files/metodicheskie_rekomendacii_1.pdf

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-08-07