New approaches in school and family relations

Authors

  • Leila Sherozia Sokhumi State University

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2022.20.33

Keywords:

General education, School and Family, Relationships, Attitude, Parents and Teachers, Innovative Approaches

Abstract

For many years, the majority of teachers held the belief that parents were incompetent. They deeply believed that it was necessary to correct parents, to point out mistakes and shortcomings, to control the family, as a result of which such forms and methods of communication were formed, which meant instructional mes­sa­ges at meetings and consultations (the dominance of the pedagogue's monologue), which caused negative consequences in the relationship between the teacher and parents.

In modern conditions, a different attitude is formed between school and family. This attitude is cooperation and interaction. The main point here is the per­so­nal interactions between teachers and parents during the learning period, which is related to the child's joys and problems, successes and failures.

Based on the method of content analysis, old and new approaches are analyzed in the paper and relevant conclusions are drawn in favor of innovative approaches.

References

მენთეშაშვილი (1999). ლია მენთეშაშვილი. საოჯახო აღზრდა. (ბიბლიოგრ. მაჩვენებელი 1900-1999 წწ.), საქართველოს პედაგოგიურ მეცნიერებათა აკადემია, რედაქტორი კონსტანტინე რამიშვილი. გამომცემლობა „ცის ნამი“, თბილისი;

კუჭუხიძე (1981). შ. კუჭუხიძე. პედაგოგიკა და ფსიქოლოგია ხალხის სამსახურში. თბილისი;

სკოლა, ოჯახი, საზოგადოება (2005). სკოლა, ოჯახი, საზოგადოება - მშო¬ბე¬ლ¬თა და მასწავლებელთა ასოციაციის პროგრამა, თბილისი, გამომცემლობა „დიოგენე“;

ამერიკული ოჯახი გუშინ, დღეს, ხვალ (2017). ამერიკული ოჯახი გუშინ, დღეს, ხვალ - ალტერნატიული სოციოლოგიის ექსპერიმენტული სკოლა, კიგსინი ალან, თბილისი.

Published

2024-09-19

Issue

Section

Education Scientific