პოეტიკის ენობრივ და ლიტერატურულ-კომპოზიციურ ასპექტთა ურთიერთმიმართების პრობლემისათვის კლასიკურ ნარატივში

ავტორები

  • თეა ჯღარკავა სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.22

საკვანძო სიტყვები:

პოეტი, მხატვრული ნარატივი, კომპოზიციური ფორმა, ლიტერატურულ-კომპოზიციური ასპექტები, ენობრივი საშუალება, სიუჟეტის სტრუქტურირება

ანოტაცია

სტატია ეხება კომპოზიციური ფორმის ფუნქციონირების ერთ-ერთ პრო­­­ბლემას  კლასიკური ნარატიული ტექსტის ექსპოზიციაში. ავ­­ტო­რის დასკვნა ცხადყოფს, რომ არსებობს წინააღმდეგობა, ექსპოზიციაში შე­სრუ­ლე­ბულ ფუ­ნ­ქციას „დახასიათება“ და ენობრივად განსაზღვრულ, მის ფუ­ნ­ქ­ციას შორის.

                როგორც ვიცით, სამეტყველო-ფორმა გაიგება, როგორც ენობრივი ფო­რ­მა, რომელთა მეშვეობითაც ხდება „სინამდვილის ფაქტობრივი აღქმა, შერჩევა და შეფასება“.  მხატვრული ნარატიული ტექსტის სამი ასპექტის დაკავშირება, გა­­მო­მ­დი­­ნარეობს მხატვრული ნარატივის - ნაშრომში დასახელებულ ასპექტთან ურთ­ი­ერთმიმართებიდან. ბუნებრივია, ნარატოლოგია ახდენს მხატვრული ტე­ქსტის, გარკვეულ ასპექტთა ინტეგრირებას და ვსვამთ საკითხს, თუ როგორ უნდა მო­ხ­დეს ლიტერატურათმცოდნეობის და ლინგვისტიკის მონაცემთა ინტე­გ­რი­რე­ბა, მხატვრული ტექსტის კვლევის პროცესში.

მხატვრული ნარატივის კვლევისადმი ინტერდისციპლინარული მი­დ­გო­მა გულისხმობს იმის კვლევას, თუ როგორ უნდა იყოს ენობრივ საშუალებათა რო­ლი, ნარატიული სიუჟეტის სტრუქტურირების შემთხვევაში, როდესაც ნა­წა­რმოების შესავალში ხდება პერსონაჟის მკითხველისადმი წარდგენა, და­ხა­სი­ა­თების გზით.

ნაშრომიდან ვასკვნით, რომ მხატვრული ნარატივის ექსპოზიციის ფა­რ­გ­ლე­ბში, ვხვდებით, სამეტყველო-კომპოზიციური ფორმის ფუნქციის ინვერსიას, რომელზეც გვამცნობს ლინგვისტიკა.

წყაროები

Bessmertnaja (1979): N. Bessmertnaja, E. Wittmers, Uebungsbuch zur Textlinguistik (Einfache Komunikationsformen) Moskau;

Илъин (2001): И. Илъин, Наратология in: Литературная Энциклопедия, Москва.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-09-02

გამოცემა

სექცია

ლიტერატურათმცოდნეობა