ბლუმის ტაქსონომიის გამოყენებით საკლასო აქტივობების შექმნა ინგლისურის, როგორც უცხოური ენის, შემსწავლელებისთვის
DOI:
https://doi.org/10.52340/sou.2023.21.42საკვანძო სიტყვები:
ბლუმის ტაქსონომია, უმაღლესი დონის სააზროვნო უნარები, საკლასო აქტივობები, ინგლისურის, როგორც უცხოური ენის შემსწავლელებიანოტაცია
ბლუმის ტაქსონომია წარმოადგენს ჩარჩოს, რომელიც სხვადასხვა ტიპის აზროვნების პროცესების კატეგორიზაციას ახდენს, დაწყებული ქვედა დონიდან, დამთავრებული უმაღლესი სააზროვნო დონით. ცოდნა და გაგება მიიჩნევა ქვედა დონის სააზროვნო პროცესებად, გამოყენება განიხილება საშუალო დონის სააზროვნო პროცესად, ხოლო ანალიზი, შეფასება და შექმნა კლასიფიცირდება, როგორც უმაღლესი დონის სააზროვნო პროცესები. პედაგოგს, საგნობრივი ცოდნის გადაცემასთან ერთად, გადამწყვეტი როლი აქვს მოსწავლეებში უმაღლესი დონის სააზროვნო უნარების განვითარების ხელშეწყობის კუთხით. ყოველი პედაგოგი უნდა ესწრაფოდეს, წარმართოს მოსწავლეთა აზროვნება დაბალი სააზროვნო დონეებიდან უმაღლეს დონემდე. ბლუმის ტაქსონომიაზე დაფუძნებული ეფექტური საკლასო აქტივობების შეთავაზებით, მასწავლებელს შეუძლია ხელი შეუწყოს მოსწავლეთა მაღალი დონის სააზროვნო უნარების განვითარებას.
უმაღლესი დონის სააზროვნო უნარების გამომუშავებით, მოსწავლეებს აქვთ უნარი ჩამოაყალიბონ ჰიპოთეზები, დასვან საკვლევი კითხვები, შეიმუშაონ პასუხები, ამოხსნან პრობლემები, მოახდინონ ცოდნის სინთეზირება სხვადასხვა წყაროდან, გამოთქვან ვარაუდები, მოახდინონ განსჯა, განავითარონ მსჯელობა, აწარმოონ იდეების გენერირება, მოახდინონ სხვადასხვა თვალსაზრისის შეფასება, გამოიტანონ დასკვნები და ა. შ. უმაღლესი დონის სააზროვნო უნარები საშუალებას აძლევს მოსწავლეებს გამოიყენონ მიღებული ინფორმაცია ინოვაციური გზებით, მოახდინონ ინფორმაციის ინტერპრეტაცია და მანიპულირება, გამოიყენონ ცოდნა ახალ კონტექსტში, შეიმუშაონ ახალი გადაწყვეტილებები და განავითარონ ორიგინალური იდეები. უმაღლესი დონის სააზროვნო აქტივობები ამზადებს მოსწავლეებს ჩამოყალიბდნენ მოაზროვნეებად, ნოვატორებად და შემქმნელებად. ისეთი საკლასო აქტივობების წარმოდგენით, რომლებიც უბიძგებს მასწავლებლებს გამოიყენონ უმაღლესი დონის სააზროვნო უნარები, მასწავლებელი ხელს უწყობს მათ აკადემიურ ზრდას და ამზადებს მათ წარმატებული და სრულფასოვანი მომავლისთვის. სტატიაში წარმოდგენილია ბლუმის ტაქსონომიის კოგნიტური აზროვნების დონეეებზე დაფუძნებული საკლასო აქტივობების ნიმუშები ინგლისურის, როგორც უცხოური ენის შემსწავლელებისთვის, რომლებიც სწორედ სხვადასხვა დონის სააზროვნო უნარების ჩართვას მოითხოვს მოსწავლეებისგან.
წყაროები
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals (Vol. 1: Cognitive Domain). New York: McKay Company Inc.
McKenzie County Public School District. Bloom's Taxonomy for ELL Students. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj-/https://www.watford-city.k12.nd.us/cms/lib/ND02203118/Centricity/Dom-ain/121/bl¬ooms-for-ells.pdf
Northern Illinois University Center for Innovative Teaching and Learning (2020). Bloom's Taxonomy. In Instructional Guide for University Faculty and Teaching Assistants. Retrieved from https://www.niu.edu/citl/resourc-es/guides/instructional-guide
Povey, E. (2019). IPA: A framework for language teaching based on Bloom’s Taxonomy. IJO-International Journal of Educational Research, 2(12), 01-13.
Wilkins, M. (2018). Introduction to using Bloom's Taxonomy for teaching foreign languages. Kwansei Gakuin University Humanities Review, 23, 91-99.