კონცეპტი „დღე“ ქართველურში

ავტორები

  • მარინე კაკაჩია სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი
  • ქეთევან მარგიანი სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2023.19.04

საკვანძო სიტყვები:

კონცეპტი, „დღე“, ქართველური ენები, სიტყვაწარმოება, ძირი, იდენტური, მორფოლოგიურ-სემანტიკური, ერთიანი, ენობრივი, სისტემა

ანოტაცია

ჩვენ შევისწავლეთ რამდენიმე ცნება, რათა გაგვერკვია, რა არის საერთო და განსხვავებული ქართველურ ენობრივ მონაცემებში და რა­მდენად ჯდება ისინი ერთ ლექსიკურ-სემანტიკურ სისტემაში. ამჯერად „დღის“ კონცეფცია სვანურად და მეგრულ-ლაზურად შევისწავლეთ. ეს კო­ნცეფცია უნივერსალურია, რადგან ის ნებისმიერ კულტურაშია წარ­მო­დ­გენილი. ეს არის კაცობრიობის უძველესი კონცეფცია, რომელიც ასახავს ადამიანის ძირითად მახასიათებლებს, გონებას და ინტელექტუალურ შესაძლებლობებს. „დღე“ ქართული ენის ლექსიკონში რამდენიმე მნიშვნელობით არის გა­ნ­საზღვრული: 1. დროის მონაკვეთი მზის ამოსვლიდან ჩასვლამდე, დრო გათენებამდე; 2. დროის მონაკვეთი, რომელიც შეიცავს 24 საათს და რო­მე­ლსაც, როგორც კალენდარულ ერთეულს, თავისი სახელი აქვს - დღე და ღამე. კვირაში შვიდი დღეა; 3. დროის ისეთი მონაკვეთი ან მისი ნაწილი, რომელიც განკუთვნილია რაიმესთვის // რაიმე საქმიანობისთვის (სამ­სა­ხუ­რისთვის, დასასვენებლად...); 4. ნებისმიერი რიცხვი, თარიღი, თვე, რო­მე­ლიც ეძღვნება რაიმე მოვლენას - რაღაც ღირსშესანიშნავი დღე; 5. გა­დატანითი მნიშვნელობით - ცხოვრება, ყოფნა.„დღის“ ცნება ქართველურში მოიცავს სხვადასხვა სემანტიკურ ლე­ქ­სებს, ფრაზეოლოგიებს, რომლებიც გვიჩვენებენ ადამიანის დამოკი­დე­ბუ­ლებას დროისადმი, მის მსვლელობას, ასევე სიცოცხლის ხანგრძლივობას და მის ბედსა თუ უბედურებას. ეს უძველესი და მნიშვნელოვანი დროით დაკავშირებული ლექსმები ქართულ, სვანურ და მეგრულ-ლაზურ ენებში (დღ) სიტყვაწარმოების ერთ ძირს იყენებს - დღა/დღე/დეღ (dgha/­dgh­e­/­degh), საიდანაც გამოდის ლექსიკური ერთეულების მორფოლოგიურ-სე­მა­ნტიკური მაჩვენებლები. ჩვენმა კვლევამ გვიჩვენა, რომ კონცეპტი „დღე“ სრულიად იდენტურია ქართ­ვე­ლურ ენებში, ეს შემთხვევა საშუალებას გვა­ძლევს დავასკვნათ, რომ ცნება „დღე“ ქართველურში ერთიან სისტემას ასახავს.

წყაროები

ასათიანი (2012): ი. ასათიანი ი, ლაზური ლექსიკონი, თბილისი, 2012;

დიუმეზილი (2009): ჟ. დიუმეზილი, ლაზური ზღაპრები და გა¬დ¬მო-ცემები (მ. ბუკია, ლექსიკონი), თბილისი, 2009;

თანდილავა (2013): ა. თანდილავა, ლაზური ლექსიკონი, თბილისი, 2013;

თოფურია, ქალდანი (2000): ვ. თოფურია, მ. ქალდანი, სვანური ლექ-სი¬კონი, თბილისი, 2000;

ლაზურ-მეგრული გრამატიკა (2015): ჭაბუკი ქირია, ლალი ეზუგბაია, ომარ მემიშიში, მერაბ ჩუხუა, ლაზურ-მეგრული გრამატიკა, I. მორ¬ფო-ლო¬¬გია, გამომცემლობა „მერიდიანი“, თბილისი, 2015;

ლიპარტელიანი, (2014): ა. ლიპარტელიანი, სვანურ-ქართული ლექსიკ-ო¬ნი (ჩოლურული კილო), თბილისი, 2014;

მაკალათია (1941): ს. მაკალათია, სამეგრელოს ისტორია და ეთნოგრაფია, თბილისი, 1941;

მასლოვა (2004): В. А. Маслова, Введение в когнитивную лингвистику, М., 2004;

ნენაფუნა, - ბუჩაკლიში ი., უზუნჰასანოგლუ ჰ., ალექსივა ი., დიდი ლაზური ნენაფუნა, İsmail Bucaklişı, Hasan Uzunhasanoğlu, İrfan Aleksiva, Büyük Lazca Sözlük, Didi Lazuri Nenapuna, სტამბული, 2007;

ჟღენტი (1936): ს. ჟღენტი, ჭანური ტექსტები, თბილისი, 1936;

სამუშია (1979): კ. სამუშია, ქართული ხალხური პოეზიის საკითხები, მეგრული ნიმუშები, თბილისი, 1979;

სვანური ენის ქრესტომათია, (ტექსტები შეკრიბეს ა. შანიძემ, მ. ქალდანმა, ზ. ჭუმბურიძემ), თბილისი, 1978;

ფენრიხი (1990): ჰ. ფენრიხი, ზ. სარჯველაძე, ქართველურ ენათა ეტიმოლოგიური ლექსიკონი, თბილისი, 1990;

ხალხური სიბრძნე, მეგრული და ლაზური ანდაზები, თბილისი, 1994;

ქაჯაია (2001-2006): ო. ქაჯაია, მეგრულ-ქართული ლექსიკონი, I-IV ტომები, თბილისი, 2001-2006;

ქეგლ (1955): ქართული ენის განმარტებითი ლექსიკონი, ტ. მე-4, თბილისი, 1955;

ქობალია (2010): ა. ქობალია ა., მეგრული ლექსიკონი, თბილისი, 2010;

შეროზია (1994): რ. შეროზია, ო. მემიშიში, მეგრული და ლაზური ანდაზები, თბილისი, 1994;

ჩიქობავა (1929): არნ. ჩიქობავა, I, ჭანური ტექსტები, ტფილისი, 1929;

ჩიქობავა (1936): არნ. ჩიქობავა, ჭანურის გრამატიკული ანალიზი, ტფილისი, 1936;

ცაგარელი (1880): ა. ცაგარელი, Мингрельские этюды, первый выпуск. Мингрельские тексты с переводом и обяснениями.Санкт-Петербургь, 1880;

ყიფშიძე (1994): ი. ყიფშიძე, რჩეული თხზულებანი, თბილისი, 1994;

ყიფშიძე ( 1939): ი. ყიფშიძე, ჭანური ტექსტები, ტფილისი, 1939;

ხუბუა (1992): მ. ხუბუა, მეგრული ტექსტები, ტფილისი, 1937.

ჯავახიშვილი (1992): ი. ჯავახიშვილი, თხზულებანი, ტ. X, თბილისი, 1992.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-08-04