დარიკო ფიფიას ლექსთა კონცეპტოსფერო

ავტორები

  • თამილა ზვიადაძე სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2022.20.06

საკვანძო სიტყვები:

დარიკო ფიფია, შემოქმედება, ლექსები, კონცეპტოსფერო, „მზე“, მარადისობის სიმბოლო

ანოტაცია

ენის სიმდიდრე განისაზღვრება არა მარტო ლექსიკური მარაგისა და გრამატიკული შესაძლებლობების სიმდიდრით, არამედ კონ­ცე­პ­ტოსფეროს მრავალფეროვნებითაც. კონცეპტუალურ სფეროს ქმნის კონ­ცე­პ­ტთა, როგორც სემანტიკურ ერთეულთა ერთობლიობა. სწორედ ეს სფერო შეე­საბამება მენტალობას, როგორც სამყაროს ხედვის საშუალებას.

ნაშრომში შესწავლილია ქართველი პოეტის დარიკო ფიფიას ლექსე­ბი, რომლებიც 2020 წლის კრებულში გამოქვეყნდა. გამორჩეულია ამ  ლექ­სე­ბის კონცეპტოსფერო, რომელთაც განსაკუთრებული ლექსთ­წ­ყო­ბა, ემოციები და გრძნობის ერთიანობა გააჩნიათ. კონცეპტთა კვლევა იძლევა ადამიანის მენტალური სამყაროს გააზრების საშუალებას. დარიკო ფიფიას ლექსებში ჭა­რბობს კონცეპტი „მზე“, რომელიც მთავარი აზრის გამოხატვის ფუნქციით დატვი­რ­თუ­ლი სიტყვაა. ლექსების კრებულსაც „ორი მზე“ ჰქვია და მასში დო­მი­ნანტია  მზე, რომელიც ერთ - ერთი უნივერსალური სახე და სიმბოლოა მა­რადისობისა. მზის სიმბოლო დარიკო ფიფიას შემოქმედებაში  უამრავ კო­ნო­ტაციურ მნიშვნელობას აჩენს, მათ შორის ბიბლიურს, არქე­ტი­პულს, მი­თო­სურს, ასტრონომიულს,  პოეტურს.

წყაროები

ბარბაქაძე (2014). ცირა ბარბაქაძე. ოცნების რაობა, ინტერნეტგაზეთი ma-stsavlebeli.ge. 7.07.2014. http://mastsavlebeli.ge/?p=4032%202009

ომიაძე (2006). სალომე ომიაძე. ქართული დისკურსის ლინგვოკულტურულ შემადგენელთა სტრუქტურა-სემანტიკა და ფუნქციონირება. თბილისი;

ფიფია (2020). დარიკო ფიფია. ორი მზე. თბილისი;

ქეგლ (1950-1964) ქართული ენის განმარტებითი ლექსიკონი, თბილისი;

ჯორბენაძე (1999). ბესარიონ ჯორბენაძე. პოეზიის ენა. თბილისი;

კუბრიაკოვა (1995). Е. С. Кубрякова. Эволюция лингвистических идей во вто¬ро¬й половине XX в-Язык и наука конца 20 в. Москва;

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2024-09-15

გამოცემა

სექცია

ლიტერატურათმცოდნეობა