ქართული ენისა და ლიტერატურის ინტეგრირებული სწავლების მეთოდოლოგია. მოტივაცია და მისი სახეები

ავტორები

  • ლევან ჯინჯიხაძე სოხუმის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

DOI:

https://doi.org/10.52340/sou.2022.20.34

საკვანძო სიტყვები:

ინტეგრირებული სწავლება, მეთოდოლოგია, მეთოდი-კონცეფცია, მეთოდი-საშუალება, მოტივაცია

ანოტაცია

შესავალ ნაწილში უპირველეს ყოვლისა, გაანალიზებულია სწავლება-სწავლის მნიშვნელობა, საუბარია იმაზე, რომ სწავლება-სწავლის პროცესი განსაკუთრებით აქტიურია მაშინ, როდესაც იგი მოსწავლის კვლე­ვი­თი ინტერესებისაკენ არის მიმართული და რომ, ეს ცნება სწავლების სწავლა მოიცავს დიდაქტიკურ ძიებებს, სწავლების პროცესში განსახორციელებელი აქტივობების დროში განაწილებას, მასწავლებლისა და მოსწავლის რო­ლე­ბის ურთიერთდამოკიდებულებას, მოსალოდნელი შედეგების განსაზღვრას.

ყურადღება არის გამახვილებული ნებისმიერი მეცნიერების მეთო­დო­ლო­გიის სამ დონეზე: ზოგად მეთოდოლოგიაზე, სპეციალურ (კონკრეტულ) მე­თოდოლოგიაზე და კერძო მეთოდოლოგიაზე. 

წარმოჩენილია სწავლების მეთოდები, რომლებიც გვაქვს ორნაირი, ფართო გაგებით მეთოდი-კონცეფცია - სწავლების გზებისა და საშუალებების ერთობლიობა და სწავლების მეთოდები ვიწრო გაგებით მეთოდი-საშუალება _ განსაზღვრული საშუალებები მასწავლებლისა და მოსწავლეების ურთი­ე­რ­თ­­­თანამშრომლობისა მასწავლებლის უშუალო ხელმძღვანელო­ბით, რომე­ლიც მიმართულია სწავლების საგანმანათლებლო, განმავითარე­ბელი და აღ­მზრდელობითი მიზნების მისაღწევად.

         კვლევითი ნაწილი. ყველასათვის ცნობილია, რომ არსებობს მოტი­ვა­ციის შემდეგი სახეები: შინაგანი და გარეგანი, მაგრამ არ არის სათანადოდ გა­მა­ხვილებული ყურადღება მოტივაციის სხვა სახეებზე და ტიპებზე, რაც წარ­მო­ადგენს კიდეც ჩვენი კვლევის მიზანსა და საგანს. აქედან გამომდინარე, გვაქვს დადებითი და უარყოფითი მოტივაცია, მდგრადი და არამდგრადი მოტივაცია, ინდივიდუალური, ჯგუფური და შემეცნებითი.

დასკვნა. ამდენად, როგორც ვხედავთ, მოსწავლის წარმატებულ  სას­წა­ვ­ლო აქტივობას მთლიანობაში განაპირობებს როგორც გარეგანი, ისე მისი შინაგანი მოტივაცია. ამიტომ მასწავლებ­ელმა სასწავლო პრო­ცესის და­გე­გ­მ­ვი­სას აუცილებლად უნდა გაითვალისწინოს მოს­წავ­ლის მოტივაცია, რაც ხელს შეუწყობს მოსწავლის მოსა­ლოდნელ წარმა­ტებებს. მან უნდა იზრუნოს არა მხოლოდ შინაგანი მოტივაციის გაჩენაზე და შენარჩუნება­ზე, არამედ გა­რე­­­განი მოტივების ჩართვაზეც.

წყაროები

ნარგიზიშვილი, ნარგიზიშვილი-მიქაძე (2006). აკაკი ნარგიზიშვილი, მანანა ნარგიზიშვილი-მიქაძე. პედაგოგიკა. გამომცემლობა „აისი“, თბილისი;

ჯინჯიხაძე (2014). ლევან ჯინჯიხაძე. ქართული ენისა და ლიტერატურის დაწყებითი კურსის სწავლების მეთოდიკა და ტექნოლოგია. გამომცემლობა „მერიდიანი“, თბილისი;

ტყემალაძე, დალაქიშვილი, თოფაძე, პაჭკორია, ბუწაშვილი, (2008). რუსუდან ტყემალაძე, ნანა დალაქიშვილი, ქეთევან თოფაძე, თათია პაჭკორია, თამარ ბუწაშვილი. სწავლება და შეფასება. დამხმარე სახელმძღვანელო II. მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრი, თბილისი.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2024-09-19

გამოცემა

სექცია

განათლების მეცნიერებანი